facebook-domain-verification=d5skc2g1p8m0rl8je5e4mlm0s7l4gx חניכיים | mmb-negev

חניכיים

מחלות חניכיים

מחלות חניכיים (פריודנטיה)

בניגוד לדעה הרווחת כי מחלות חניכיים הן אופייניות בעיקר בקרב מבוגרים, הן יכולות בהחלט להופיע גם אצל צעירים. כשהן מחמירות ולא מטופלות, הן יכולות לגרום אפילו לאובדן שיניים במקרים חמורים.

איך תדעו אם יש לכם מחלת חניכיים ומה צריך לעשות?

ברוב המקרים מתפתחת מחלת חניכיים מבלי שתהיה מלווה בכאבים וללא הכנה מוקדמת, ממש "מתחת לאף". דווקא בשל כך, מומלצת בדיקת חניכיים, שתכלול גם צילום. במקרה הצורך, יעבור המטופל לבדיקה נוספת אצל פריודונט, מומחה למחלות חניכיים, שיאבחן את המצב ויקבע את הטיפול הדרוש.

ובכל זאת, קיימים כמה סימנים מקדימים שיכולים לשמש לנו כהתראה בדבר האפשרות לקיומה של מחלת חניכיים. סימנים אלו הם:

· חניכיים אדומות ורגישות

· נפיחות בחניכיים

· נסיגת חניכיים

· דימום החניכיים בעת צחצוח השיניים

· שיניים ניידות- זזות ולא יציבות

· ריח רע מהפה

· הפרשה דמוית מוגלה משולי החניכיים

הגורם מספר אחת למחלות חניכיים הוא הפלאק. אותו רובד חיידקים חסר צבע המתפתח על גבי השיניים ונוצר בגלל שאריות מזון. אותו רובד החיידקים מתיישב גם על גבול החניכיים ובעצם מתפתחת שם מושבה שלמה של חיידקים מסוגים שונים. כלל מספר אחת בשמירה וסילוק אותו רובד חיידקים הוא צחצוח שיניים באופן יום יומי ונכון. צחצוח לא נכון ואי שמירה על הגיינת הפה יהפכו את אותו רובד חיידקים למשקע קשה ומחוספס, המוכר לכולנו בשם אבנית. בהמשך יהרסו החיידקים את רקמות העצם אשר תמכת בשן ואז תיווצר נסיגה שלה. בשל אותה נסיגה נוצר כיס חניכיים, מעין רווח שבין השן והחניכיים. כיס ה הוא מקום מושלם להצטברות חיידקים שמתמקמים בו בנוחות, מאחר וקשה להסיר אותם ממנו וכן את האבנית שמצטברת במקום. טיפול לקוי או הזנחה יכולים להביא עד כדי ניידות השינים ועד לנשירתן.

המומחים שלנו מצילים את המצב!
צחצוח נכון וניקוי יומיומי של השיניים, כולל ניקוי תקופתי אצל השיננית הם הדרכים הנכונות והיעילות ביותר למניעת מחלות חניכיים. בשלבים הראשונים של המחלה מטופלת מחלת החניכיים באמצעות הסרת האבנית ושמירה על היגיינת הפה. כאשר מדובר על מחלת חניכיים מתקדמת, או כרונית, יש צורך בטיפול מעמיק יותר ולעתים נדרשת גם התערבות כירורגית.
במרפאתנו עומד לרשותכם צוות מומחים למחלות חניכיים, פריודונטים, שיאבחנו את מצב החניכיים ויקבעו אם מדובר במחלה בשלביה המוקדמים, או שמא יש לבצע טיפול יסודי יותר. הטיפול מתבצע על ידי טובי הרופאים, בעלי נסיון עשיר באבחון וטיפול מחלות חניכיים ועם הישגים מרשימים ולקוחות מרוצים. במידה ונדרשת התערבות כירורגית הם יספקו את המענה הנדרש ביסודיות, אחריות ומצוינות בטיפול בשירות.
מיד לאחר הטיפול הכירורגי או הפריודונטי, נדרש טיפול תחזוקתי, כדי למנוע את שובה של המחלה. הטיפול הוא בעצם שגרת טיפוח יומיומית שיש לסגל, והיא כוללת שמירה על הגיינת הפה, צחצוח נכון ובהתאם להנחיות שיקבל המטופל, טיפל תקופתי אצל שיננית וביקורת תקופתית, אחת לחצי שנה בערך, אצל רופא השיניים או הפריודונט.
חושבים שיש לכם מחלת חניכים? אולי הגיע הזמן לביקורת כללית? אנו במרפאת מומחים בנגב מזמינים אתכם לבוא ולהבדק, לאבחן את מצב החניכיים ובמידה של מחלה, או הסתמנות שלה, נטפל בה בכל האמצעים הטובים העומדים לרשותנו.

נסיגת חניכיים והשתלת חניכיים

השתלת חניכיים היא אחת מאפשרויות הטיפול כאשר קיימת בעיה של נסיגת חניכיים.

מהי נסיגת חניכיים?
במצב נורמאלי ורגיל החניכיים אמורות לכסות את כל שורש השן, ולהשאיר רק את כותרת השן חשופה לחלל הפה.
נסיגת חניכיים היא תהליך בו שולי החניכיים נסוגים (בלסת תחתונה לכיוון מטה, ובלסת העליונה לכיוון מעלה), ובכך גורמים לחשיפת שורש השן לחלל הפה.

סיבות לנסיגת חניכיים:
נסיגת חניכיים יכולה להתרחש כתוצאה מסיבות שונות ובהן:
טראומה מכאנית -  אחת הסיבות השכיחות ביותר לנסיגת חניכיים היא צחצוח שיניים אגרסיבי - צחצוח שיניים במברשת קשה ובעוצמה חזקה.
יש לקחת בחשבון, שכל טראומה לחניכיים על ידי חפץ כלשהו, יכולה להביא לנסיגת חניכיים (למשל - נסיגה כתוצאה מפירסינג בשפה או בלשון, שימוש תכוף לקוי בקיסם שיניים ועוד).

דלקת חניכיים – היגיינה אוראלית לקויה מביאה לרובד חיידקי ואבנית, שנשארים על השן בגבול החניכיים.
גורמים אלה מביאים להתפתחות דלקת חניכיים, שבחלק מהמקרים תגרום לנסיגה של החניכיים.
טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) הגורם לתזוזת השיניים.
טיפולי שיניים כדוגמת כתרים או שחזורים (סתימות), אשר מגיעים עד שולי החניכיים.
טראומה כימית -  מגע של חומרים כימיים שונים עם החניכיים עלול לגרום לנסיגתם.
גנטיקה – ישנם אנשים עם סוג חניכיים דק ועדין יותר מאנשים אחרים – סוג חניכיים זה מועד יותר לנסיגה מאשר חניכיים עבות יותר.
עישון – במעשנים ניתן לזהות יותר תופעה של נסיגת חניכיים מאשר בלא מעשנים.

תוצאות ותופעות לוואי של נסיגת חניכיים:
פגם אסתטי – במידה והנסיגה ארעה באזור השיניים הקדמיות עלולה להיווצר הפרעה אסתטית, אשר תבוא לידי ביטוי בחיוך ואף באכילה ובדיבור.
נסיגת החניכיים גורמת לשיניים להיראות ארוכות יותר, ועל פי רוב, שורש השן, שנחשף, נראה כהה יותר מצבע השיניים הטבעי.
רגישות וכאב כתוצאה מקור, חום ומגע – שורש השן החשוף רגיש לעיתים קרובות לשינויי טמפרטורה ולמגע – דבר שמקשה לעיתים על שתייה, אכילה וצחצוח שיניים.
חוסר רקמת חניכיים "עמידה" – מקרים מסוימים של נסיגת חניכיים יביאו לאובדן מלא של רקמת החניכיים הצמודות לשן, ובמקרים אלו, נותרת צמודה לשן רקמת חניכיים, שפחות עמידה לצחצוח ולדלקת – מה שיכול להביא להמשך הנסיגה ולהחרפתה.
עששת שורשים – השורש החשוף כתוצאה מנסיגת החניכיים פחות עמיד להתפתחות עששת ("חורים") מאשר חומר האמייל, המצפה את כותרת השן.